Deník Expedice Jižní Čechy – červen 2023

Doba čtení: 5 minut/y

Expedice

Jako již několik posledních let odjíždíme na plánovanou Expedici Jižní Čechy, samozřejmě opět do oblasti NPR Velký a Malý Tisý. Obsadíme ornitologickou stanici u rybníka a užíváme si krás přírody a klidu, který nám právě tohle místo pravidelně poskytuje již několik let. Těšíme se, co nám lokalita přinese právě tenhle rok. A vy máte jedinečnou možnost prostřednictvím následujícího „deníku“ proniknout s námi do tajů naší expedice.

Den první – 5.6.2023

První den se nese v duchu cestování a ubytování. Vyrážíme až odpoledne a tudíž na místo přijíždíme později. I přesto však dorážíme dostatečně včas na to, abychom si užívali prvního dne. Hned po příjezdu pozorujeme orly mořské a mnoho vodního ptactva. Čeká tu na nás polák velký, zrzohlávka rudozobá, polák chocholačka, volavka bílá i popelavá, a další, a další… Plánuji fotografování na další den, vybírám místo, připravuji kryt, plánuji „strategii“… Večeříme a jdeme spát. A pro pořádek, první den zatím pozorováno 42 druhů ptáků, divoké prase v rybníce, v noci vydra se třemi mladými opravdu zblízka.

Birdlist: 42 druhů

Den druhý – 6.6.2023

Ráno vstávám o půl čtvrté a od čtyř sedím na rybníku v krytu. Musím mít stan otočený vchodem do rybníka, abych mohl fotografovat co nejvíce od hladiny. Snažím se pořídit fotografie různých ptáčků, ale asi nejvíce mi jde o fotografie volavek popelavých a bílých. Aby byli ptáci klidní, používám balabána, napodobeninu volavky popelavé. A jak se opět potvrdilo, skutečně to funguje. Pokud vedle vás sedí volavka, ostatní ptáci jsou v klidu. Birderský účet je pro dnešek 60 pozorovaných druhů. Potěšují nás například orli, vidíme jich v jednu chvíli ve vzduchu minimálně 11. Co nás štve jsou mraky komárů. Něco nafoceno (cca. 3000 fotek před promazáním), něco natočeno, takže časem bude i video. Počasí se oproti předpovědi zlepšilo, takže jsme si užíváme celkem hezký a částečně prosluněný den. K večeru se připravuji na focení na další den. Vybírám další místo, připravuji fotokryt. Pozoruji orly mořské, kteří bez bázně sledují ze vzduchu, co dělám. Pak se na mě připlavala podívat ještě vydra. No, pak večeře a hurá na kutě.

Birdlist: 60 druhů

Den třetí – 7.6.2023

Vstávám opět ve 3.30 hodin, bohužel od rána prší, takže ve fotostanu vydržím asi jen 2,5 hodiny. Po návratu snídám a rozhodujeme se vyrazit na výlet. Nedaleko stanice v polích pozorujeme 21 jeřábů popelavých, nebo čápa černého. Pak výletíme do okolí Českých Budějovic na staré známé lokality. Tam nás čeká nemilé překvapení, protože zde oproti předchozím letům nenacházíme ani jeden očekávaný zajímavý druh ptactva. Vracíme se na základnu, grilujeme, užíváme slunečného odpoledne. Fotím zpěváčky, píšu deník.

Birdlist: 48 druhů

Den čtvrtý – 8.6.2023

Prší půl dne, takže se rozhodujeme odpočívat a vyrazit jen na krátkou procházku v rámci NPR Velký a Malý Tisý. Po cestě se potkáváme s motáky pochopy, na poli pozorujeme čápa černého, na polovypuštěném rybníce i vodouše kropenaté. Večer grilujeme, opět pracuji na deníku a zaznamenávám denní pozorování ptactva. To pro dnešní den čítá 55 druhů. Ve 21.45 hodin ještě vyrážím na pozorovací molo a mám štěstí. Pozoruji přelet tří jeřábů popelavých, k šesti orlům mořským na ostrově přilétají také tři kolpíci bílí. Spokojen s pozorováním ještě plánuji focení na další ráno a spěchám do pelechu.

Birdlist: 55 druhů

Den pátý – 9.6.2023

To dnešní ráno by rozjezd ve 3.30 hodin a hnedle se zamaskovat a čekat. Odměnou mi bylo letících cca. 21 jeřábů, na ostrově 12 orlů a mnoho dalšího ptactva. Je celkem pěkně, tak se snad zadaří minimálně zajímavá pozorování a snad i nějaké fotografie. Zbytek pátku byl víceméně odpočinkový a zaměřil jsem se na orly a okolí našeho „bivaku“.

Birdlist: 36 druhů

Den šestý – 10.6.2023

V sobotu 10.6. jsme podnikli výpravu do ZOO Hluboká a následně navštívili Vrbenské rybníky, kde jsem se chtěl podívat na naučnou stezku, kam jsem poskytoval naprostou většinu fotografií na tabla. Stezka je opravdu povedená a já jsem spokojený. Zabředáme do hovoru s některými návštěvníky lokality a dozvídáme se, že tabla na stezce jsou super nápad, který lidem přiblíží obyvatelstvo okolní přírody. Nakžedém tablu je i poznávací hra a ta se lidem také líbí. Vracíme se na stanici spokojení a nadšení, a to jak reakcí veřejnosti na naučnou stezku, tak i pozorováním ptactva na Vrbenských rybnících.

Birdlist: 29 druhů

Den sedmý – 11.6.2023

No a neděle 11.6. se nesla v duchu balení a odjezdu. Ale i tak jsem si zase vstal v 3.30 ráno a vyrazil na místo, kde jsme viděli předchozí den 30 jeřábů. Bylo to krásné ráno. Na lokalitu se svítáním přiletělo asi 10 orlů mořských. Po jejich odletu se v dálce ozvalo „troubení“ a vzápětí se nad obzorem objevilo asi 21 jeřábů. Přeletěli mé stanoviště a usadili se sice na dohled, ale daleko na fotografování. I přesto jsem se rozhodl setrvat. Má trpělivost byla nakonec odměněna, protože zanedlouho přímo přede mne přiletělo 9 jeřábů a po chvíli se k nim přidali i další, kteří přiletěli dříve. Nakonec přede mnou defilovalo 30 jeřábů popelavých. Kromě toho mě navštívila i srnčí zvěř.

Závěrem

Letní expedice byla opět zdařilá. Spoustu nezapomenutelných zážitků, mnoho fotografií a v neposlední řadě 89 pozorovaných ptačích druhů.